تدوین سند راهبردی 5 ساله توسعه بقاع متبرکه استان آذربایجان شرقی

folder_openدسته‌بندی نشده
comment3 دیدگاه

خلاصه

هدف از انجام این طرح تدوین سند توسعه پنج ساله  بقاع متبرکه استان آذربایجان شرقی به منظور افزایش نقش و تاثیر آنها در توسعه استان می باشد. روش تحقیق ازنظر هدف، کاربردی و از نظر نحوه جمع آوری اطلاعات، پیمایشی می باشد. در مرحله اول تحقیق به شناخت موضوع و انجام مطالعات تطبیقی پرداخته شد. در مرحله دوم به بررسی اسناد بالا دستی در زمینه بقاع متبرکه استان آذربایجان شرقی پرداخته شده است. و در نهایت در مرحله سوم با استفاده از مدل فرد.آر.دیوید به تدوین استراتژی پرداخته شد. برای این منظور ابتدا به شناخت و تحلیل وضعیت موجود بقاع متبرکه استان از طریق ماتریس IFE و EFE پرداخته شد. و سپس بااستفاده از ماتریس SWOT استراتژیهای شدنی استخراج گردیده و در ادامه استراتژی های استخراج شده اولویت بندی گردیدند. و بر آن اساس برنامه­ های عملیاتی پنج ساله در حوزه بقاع متبرکه استان تدوین گردید.

اسناد بالا دستی در نظر گرفته شده در تدوین سند مشتمل بر قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، چشم انداز جمهوری اسلامی ایران در افق 1404، برنامه ششم توسعه، قانون بودجه 96، سند توسعه استان، سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و برنامه پنج ساله حفظ و احیای موقوفات و بقاع متبرکه کشور می­باشد.

سایر اطلاعات موجود جهت استفاده در تدوین سند توسعه از نتایج مصاحبه­ها و پرسش­نامه­ها و جلسات تخصصی انجام پذیرفته و همچنین آمار و ارقام موجود در اداره کل اوقاف و امور خیریه استان آذربایجان شرقی تهیه گردیده است.

تدوین سند توسعه 5 ساله بقاع متبرکه استان آذربایجان شرقی با رویکرد افزایش نقش و تاثیر آن در توسعه استان با انجام مطالعات اولیه و تطبیقی شروع و با مطالعات اسناد بالادستی کشور و استان ادامه پیدا کرد. در ادامه با تعیین شورای راهبردی، برگزاری جلسات، انجام مصاحبه­ها و تکمیل پرسش­نامه­ها به تعیین عوامل موثر محیطی، تعیین استراتژی­ها و اولویت بندی استراتژی­ها پرداخته شده است و در نهایت برای رسیدن به 5 هدف اصلی سازمان شامل اثربخشی بقاع متبرکه در ابعاد فرهنگی و اجتماعی، توسعه عمرانی و اقدامات مقتضی جهت حفاظت از بقاع متبرکه، استفاده از فن­آوری­های نوین، استفاده حداکثری از ظرفیت­های بقاع متبرکه و گسترش فضای سبز و حفاظت زیست­محیطی از محوطه و محدوده بقاع متبرکه راهکارهای متناسب در حوزه فرهنگی، اجتماعی، مذهبی و اقتصادی ارائه  گردیدند.

 

برای دانلود فایل اینجا کلیک کنید

Related Posts

3 دیدگاه. Leave new

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

keyboard_arrow_up